De juiste trekhaak voor het trekken van de caravan

trekhaak

De juiste trekhaak voor het trekken van de caravan

Zonder trekhaak kunt u niet met de caravan op pad en wordt kamperen dus lastig. Ieder automerk zijn eigen trekhaak. Voor aanschaf bestaat er de keuze uit een trekhaak met vaste of met afneembare kogel. De bijbehorende stekkerdoos is in beide gevallen 13-polig. Een typegoedkeuring is natuurlijk vereist. Dus ga je komend zomer met de caravan naar Spanje, Frankrijk, of Italië? Lees dan deze blog even goed door zodat je weet wat de regels zijn.

Trekhaak en typegoedkeuring

Of een trekhaak over een typegoedkeuring beschikt, blijkt uit het typeplaatje dat erop is bevestigd. Dit plaatje vermeldt de kogeldruk, “vertical load”, en de D-waarde (afgeleide van het maximale aanhangwagen gewicht).

Sinds eind 90’er jaren staat dit gewicht bij nieuw geregistreerde auto’s standaard vermeld op het kentekenbewijs (deel I). Bij auto’s die voor 1998 zijn geregistreerd met trekhaak, staat dat maximale gewicht op een aanvullingsblad. Het maximale aanhangwagengewicht op het kentekenbewijs is bepalend, tenzij op de trekhaak zelf een lagere waarde is genoemd.

Een trekhaak is altijd speciaal ontworpen voor een bepaald type auto hetgeen bepalend is voor de hoeveelheid trekgewicht. Dit verschilt per autotype!! Er zijn factoren, zoals motorvermogen en aanwezigheid van bepaalde accessoires, die kunnen leiden tot een lagere waarde die door de fabrikant of RDW wordt toegekend.

Trekhaak met vaste of afneembare kogel

Bij de aanschaf van een trekhaak kunt u kiezen uit een exemplaar met vaste of een afneembare kogel. De trekhaak met afneembare kogel kan worden afgedekt met een afdekplaatje in de achterbumper. U betaalt daar wel meer voor. Tijdens het rijden zonder caravan moet het losse kogeldeel van de trekhaak in de auto worden gelegd. Kies altijd voor een veilige plaats om te voorkomen dat het deel bij een noodstop door de auto vliegt.

Mocht het zo zijn dat de trekhaak het zicht op de kentekenplaat ontneemt en het verplaatsen van deze plaat niet mogelijk is, dan moet u altijd voor de afneembare kogel kiezen. De politie treedt bij overtredingen hier vaak tegen op en dit is iets wat je tevoren kunt zien en oplossen.

Bedrading en aansluitingen op de trekhaak

Trekhaakbedrading

De trekhaakbedrading wordt tussen de stekkerdoos op de trekhaak en het elektrische systeem van de trekauto aangesloten. Er zijn schema’s voor deze aansluiting en die zijn ook op deze site te vinden. Elke pool van de stekkerdoos en de stekker is met een nummer gekoppeld aan een bepaalde functie zoals bij alle elektriciteitsaansluitingen gedocumenteerd wordt.

Bij een 13-polige aansluiting wordt de constante stroomdraad op pool 9 aangesloten. De tweede constante stroomdraad, de laadkabel voor de caravanaccu, wordt op pool 10 aangesloten. De aansluiting dient goed te worden gemaakt en te worden beschermd tegen water om te kunnen blijven werken. Water kan gemakkelijk in aansluitingen dringen en door roest of kortsluiting de werking verminderen of storen.

De trekhaakbedrading kan rechtstreeks op de trekauto worden aangesloten. Dat betreft de remlichten, richtingaanwijzer, achterlichten enzovoort. Vanwege de vele elektronica in de auto en alle bijbehorende risico’s op storing kun je hiervoor beter een speciale trekhaakkabelset gebruiken want die zijn afgestemd op de auto met zijn specifieke eigenschappen qua elektriciteit. De kabelset is duurder, maar is sneller aan te sluiten wat manuren scheelt en er is een lager risico’s op verminderde functionaliteit.

Kogeldruk of vertical load

Onder kogeldruk verstaat men de druk die de koppeling neerwaarts uitoefent (in “verticale” richting) op de trekhaak. Op het typeplaatje van de trekhaak staat vermeld wat de maximale kogeldruk is. Meestal is dit een waarde tussen de 50 en 75 kilogram. Heeft de trekhaak geen typeplaatje, dan is de maximale verticale last 50 kilogram. De caravan mag dan ook niet meer dan 750 kilogram wegen. Is de caravan minder zwaar dan dat, dan mag de caravan ook niet meer wegen dan het ledige gewicht van de trekauto. Er zijn speciale caravanwegers op de markt, zoals bijvoorbeeld de Reich Caravanweger.

Een juiste kogeldruk is uiterst belangrijk voor de veiligheid. Een te hoge kogeldruk leidt onder bepaalde omstandigheid tot enorme krachten op de trekhaak en de auto. Slinger je of rem je stevig af, dan kan die kracht vele honderden kilo’s zijn wat een heel andere dynamiek meeneemt op het weggedrag en de veiligheid. Een te lichte kogeldruk leidt weer tot instabiel rijgedrag. Controleer voor vertrek met de caravan altijd de kogeldruk. Je kunt daarvoor een kogeldrukmeter kopen bij Halfords of een speciaalzaak, die op de trekhaakkogel kan worden geplaatst. Meer weten over kamperen met de caravan? Bekijk dan ook het overzicht met caravanvakanties op Campingsoverzicht.nl.

Tips voor de trekhaak

Wanneer het typeplaatje ontbreekt op de trekhaak, moet de trekhaak opnieuw gekeurd worden. Je kunt hiervoor terecht bij de fabrikant of bij een ANWB-keuringsstation. Wordt de trekhaak goedgekeurd, dan krijg je een nieuw typeplaatje.

Geef de montage van een trekhaak door aan de verzekeraar wanneer de auto all risk verzekerd is en de trekhaak pas na levering van de auto wordt gemonteerd. Het niet doorgeven betekent dat de trekhaak niet verzekerd is en een botsing achterop betekent vrijwel altijd het einde van een dure trekhaak.

Stekkers en contactdozen

Nieuwe caravans hebben al enige tijd de 13-polige aansluiting vanwege achteruitrijlampen / mistachterlichten. De 13-polige stekker heeft ook enkele vrije aansluitingen voor toekomstige 12-Volt accessoires. De 13-polige stekker is de vervanger van de vertrouwde 7-polige stekker. Deze stekker zit nog wel op oudere caravans, fietsendragers voor de trekhaak en op aanhangwagens.

Op nieuw gemonteerde trekhaken komt standaard een 13-polige stekkerdoos van het merk Jaeger of WeST van Multicon. Op de speciale WeST-stekkerdoos van Multicon kan ook een 7-polige stekker worden aangesloten. In dat geval heb je geen adapter nodig.

Adapters en adapterkabels

Het is mogelijk dat er met de aanwezige stekker en stekkerdoos geen verbinding te maken is tussen de auto en de caravan. In dat geval heb je een adapter of een adapterkabel nodig. Een adapter wordt als een soort verloopstuk in de stekkerdoos op de trekhaak gestoken. De stekker van de caravan pas dan hierin. Bij de adapterkabel zijn er twee contrastekkers aan een draad met elkaar verbonden.

 

Trekhaak en stroom: Een goede verbinding

De trekhaakbedrading moet altijd zorgvuldig gemonteerd worden aan de stekkerdoos, vooral de constante stroomdraad is daarbij belangrijk. Er treedt namelijk wel snel spanningsverlies op in de meterslange verbinding tussen caravan en auto accu. Dit spanningsverlies kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een apparaat als een caravan koelkast niet meer goed functioneert doordat er te weinig stroom bij de caravan komt. Dit merk je niet in het niet branden van lampjes, maar wel in niet functionerende koeling. Die is bij 12 volt toch al niet best, maar bij een slechte verbinding koelt hij niet meer terwijl je er wel op rekent.

Behalve goede montage is ook onderhoud nodig aan de stekker en stekkerdoos. Na de montage van de draadeinden in de stekker en stekkerdoos spuit je het geheel in met wat siliconenspray om roest tegen te gaan. De uiteinden van de bedrading en de polen van de stekkerdoos roesten gemakkelijk door de positie. In geval van roest moeten de polen schoongemaakt worden door schuren en/of contactspray.

 

 

Share this post